Prof. Dr. Joe Petersburger

„A természet felfedezésén keresztül jutottam el az emberi titkok megismeréséig, a személyiség fejlesztéséig” Dr. Szentpéteri József

izgalmasA sokoldalúság magabiztossá tesz

Prof. Dr Szentpéteri József, címzetes egyetemi tanár, ITD,PTE, nyilvános beszéd szakértő, biológus PhD., fotóriporter,  alias Joe Petersburger

Eddig több, mint 10 különböző tevékenységért kaptam már fizetést a felszolgálástól a fotózáson keresztül az oktatásig. 30 évesen már 7 egymástól igencsak eltérő tevékenységben értem el komoly szakmai elismeréseket. Első magyarként tudtam nagycikket publikálni az akkor 113 éves National Geographicban. Tudománykommunikációs tevékenységem elismeréseképp 34 évesen lettem a PTE legfiatalabb címzetes egyetemi tanára. Három csodálatos gyermekem és egy feleségem van.

Joe számomra remekül reprezentálja a 21. század sokoldalú gondolkodóját, történetmesélőjét és alkotóját. Hogyan jutott el Hajdú-bihari kisvárosból származó fiatalember, aki autodidakta módon képezte magát a fotózásban Amerikába, a National Geographic szerkesztőségébe, fotója pedig a magazin címlapjára? Igazán keveseknek adatik meg, hogy Sir David Attenborough-val találkozhasson, ő pedig együtt dolgozott a Tiszavirágzás ma már csak a Tisza egyes szakaszain megfigyelhető  drámai jelenség bemutatásán. Joe számos díjat nyert, azonban magyar természetfotósként először nyerte el a legnagyobb amerikai természetvédelmi szervezet, a National Wildlife Federation (NWF) akkor 41. alkalommal megrendezett nemzetközi természetfotós versenyének fődíját. A győztes természetfotó Magyarországon készült, és egy gyurgyalagot ábrázol, amint fecskefarkú lepkét visz fészekodújához.

Biológusként Phd-jét a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karán készítette taxonómia és filogenetika témakörben. Több mint 10 évet töltött multinacionális cégeknél, ahol sales, marketing és piackutatás területeken. Jelenleg elsősorban tudománykommunikációval, előadástechnikával, retorikával foglalkozik, s ezt oktatja a graduális programban résztvevő egyetemi hallgatók részére.

Gondolnátok, hogy a kiemelkedően tehetséges fotós, biológus, kommunikációs szakember még a hagyományörző húsvéti tojásfestésben is jeleskedik? A Joe-val készült hosszabb interjút hamarosan olvashatjátok, most azonban pillantsunk be és tudjunk meg meg egy picit többet a kreatív alkotói folyamatának titkairól.

A kreativitásod anatómiája

Az alábbi kérdéssor és interjút a CreatiCity Intézet kutatásának részét képezi, bármely felhasználása engedélyhez kötött. Varga Sylvia

  • Mit jelent Neked a „kreativitás”, ösztönös „heuréka pillanatokat” vagy az ötletelés strukturált folyamatát? 

Igazából mindkettőt. Van, hogy az addig megélt tapasztalatokból tudok valami újat, szokatlant létrehozni. Van, amikor elmélkedés, vagy cselekvés során jön villámcsapásszerűen a megoldás. Mindkettő csodálatos a maga módján.

  • Mi az, ami segít a kreatív energiáidnak mozgósításában, a munkádban és a hétköznapok során? (környezet, hangulat, …) Mi az, ami inspirál, motivál? Emlékezetes pillanatok…

Ez attól függ, éppen mivel foglalkozom.

–          Ha valami népi mesterséget űzök, igyekszem az adott tájegység zenéjét, dalait hallgatni. Fontosnak tartom ezt, hisz a zenei és tárgyi motívumok annak idején is egymást formálták.

–          Ha nagyon izgulok egy előadás előtt, akkor ugyancsak zenét hallgatok, de akkor konkrét dalokat. Tudom, mikor mire van szükségem, így az sokat segít.

–          Van úgy, hogy előadás előtt a témába vágó előadást nézek meg, vagy olvasok.

–          Sokat foglalkozom/dolgozom gyerekekkel. Rengeteget lehet tőlük tanulni nyitottság, életszemlélet, kreativitás s még sok egyéb téren.

–          Amikor a National Geographic székházába először beléptem, belém ivódott az épület illata. Az a nap gyökeresen változtatta meg az életem. Bármikor visszamegyek ez az első szertartásom: bemegyek a főépületbe „aromaterápiára”. Bár rengeteg változás történt ott is azóta, de az illat megmaradt.

–          Egyetemistaként barátommal Görögországban voltunk felfedezőúton az Olympos-hegységben. Több éjszakát töltöttünk egy barlangban, ahol volt egy aprócska ortodox szentély is. A vándorok olajmécseseket gyújtottak ott. Az égett olajnak, s a barlangnak volt egy különleges, felejthetetlen elegye. „Hálából” a szállásért az összes mécsest megtakarítottuk, ha kellett megjavítottuk. Közben megtanultam, hogyan kell ilyet készíteni. Otthon csináltam magamnak egyet, így hazacsempésztem valamit abból az illatból, ami sok emléket előhív.

–          Van egy titkos helyem, ahol CSEND van. Egy nyitott terület, nem egy barlang. Mégis nesztelen. Ha szükségem van rá, elmegyek oda, de vigyázok, hogy ne túl gyakran.

–          Egyszer volt egy nagyon fontos előadásom. Igazából már szépen összeállt, de a nyitó történet még hiányzott. A családi kötelezettségek ellátása mellett napokig levonultam a szuterénbe elmélyülni. Az ötödik napra tudtam „előásni” az odaillő gyerekkori sztorit, amivel a prezentáció teljes lett.

  • Van olyan egyéni módszered, mely az ötletek kidolgozásának folyamatában támogat?

Úgy gondolom, a kreativitás egyik fő ismérve az egyediség, a máshogy gondolkodás képessége. Ha belefogok valamibe, először alapos kutatómunkát végzek, hogy mi készült már el. Másolni nincs értelme, de sokszor születhet meg máshoz hasonló ötlet az ember fejében. Ha már van elég ismeretem, akkor kezdek el ötletelni. Ez egy szabad, gyermeki folyamat, amikor csak a képzeletem szabhat határt. Ha ezzel megvagyok, megnézem mit, hogyan tudok megvalósítani. Ha egyedül nem megy, bevonok másokat is a megvalósítási folyamatba.

  • Szerinted egy csoport tagjai együtt lehetnek kreatívabbak, mint az egyén? Te hogyan működsz?

„Ha gyorsan szeretnél futni, fuss egyedül! Ha messzire, fuss csapatban!” Szerintem egy jó csapat minden szempontból fölé kerekedik az egyénnek.

Attól még szerintem ez tevékenység- és egyéniségfüggő is egyben. Vannak olyan tevékenységek, ahol az egyén egyszerűen jobban működik. Esetemben van olyan tevékenység, melyet csak csapatban tudok elképzelni, míg mások esetében egyedül kell lennem.

  • Milyen személyes attitűd, megközelítésed, amely leginkább támogatott a legnagyobb kihívásokat rejtő feladatok megoldásakor?

Kíméletlen önkritika, nyitottság, másságra való törekvés, kitartás

  • Szerinted a kreativitás lehet veszélyes is?

Természetesen lehet, mint bármilyen tevékenység. Ha pusztán önző célok vezérlik, veszélyes lesz, vagy társadalmilag romboló. Ugyanez a helyzet, amikor az alkotó nem méri fel a következményeket, vagy nem „áll le” időben, amikor már mindenki előtt tudja mi várható.

  • Mely kreatív, innovatív ötletedre, alkotásodra, teljesítményedre vagy a legbüszkébb?

Azt mondják, mindig a legfiatalabb gyerek a legkedvesebb. Ha a gyerek az „alkotás”, akkor egyetértek. Most épp saját fejlesztésű egyetemi kurzusom legújabb formátumára vagyok nagyon büszke. Számos, egyetemi közegben szokatlan módszert tartalmaz, mely fantasztikus eredményeket hoz ki a diákjaimból. S ha már gyerek, saját gyermekeink személyre szabott nevelése is szépen halad: mindhárman nagyon különböző, saját egyéniségüknek megfelelő területen bontakoznak.

  • Milyennek tartod magad, szabálykövetőnek vagy örök lázadónak?

Örök lázadó. A kreativitás nem viseli sem a kötöttségeket, sem a középszerűséget. Persze ez nem vonatkozik a morálra. Vannak területek, melyekben nagyon konzervatív vagyok.

Köszönjük Neked hogy megosztottad velünk, mi zajlik a backstage-ben! Tartsd meg a lendületed, további izgalmas, sikeres projekteket és éveket kívánok, Joe!